SINTEF Ocean bidrar med sin kompetanse inn i GCMD, mens GCMD blir med i det SINTEF Ocean-styrte FoU-programmet FME MarTrans.
Det er en stor og global utfordring å skulle redusere energiforbruket og erstatte fossilt drivstoff med fornybart i maritim sektor. Myndigheter, industrien og forskningsorganisasjoner globalt har aktivt utforsket grønne løsninger. Samarbeid på tvers av kloden er nøkkelen til suksess skal vi klare å få fart på omstillingen og høyne innovasjonstakten.
– Disse viktige langsiktige forpliktelsene bygger på felles mål og utfordringer, og et langt og godt samarbeid mellom maritime sektorer i Norge og Singapore, sier Arne Fredheim, forskningssjef i SINTEF Ocean.
-Dialogen og kunnskapsutvekslingen med GCMD har pågått i noen år allerede, og matchen mellom de to organisasjonene har vist seg så fruktbar at vi nå ønsker å styrke samarbeidet gjennom felles prosjekter, fortsetter Fredheim.
- Vi er glade for å ønske SINTEF Ocean velkommen som en kunnskapspartner og jobbe tettere med dem, sier Dr Sanjay Kuttan, Chief Strategy Officer i GCMD.
-Samarbeid er avgjørende for å håndtere energiomstillingen, spesielt innenfor den mangfoldige maritime industrien. Utfordringene fremover for å oppnå netto null er for betydelige for en enkelt organisasjon å takle alene. Som en av de utenlandske partnerne i FME MarTrans, ser vi frem til å foredle problemformuleringer og samarbeide om prosjekter for å akselerere maritim avkarbonisering, sier Kuttan.
FME MarTrans lanseres i januar
FME står for forskningssentre for miljøvennlig energi, og FME Maritime Energy Transition (MarTrans) er et 8-årig samarbeidsprosjekt med 65 partnere fra maritim industri og forskningsmiljøer. Med en samlet finansiering fra Norges forskningsråd og industripartnerne på over 300 millioner kroner, vil dette være et av verdens største maritime forskningsprogrammer når det går av stabelen i januar 2025.
Norske redere er sterkt involvert i prosjektet, og totalt 18 rederier med rundt 450 skip i drift deltar i senteret. Norge har verdens femte største skipsfartsflåte, og avkarboniseringen av denne kan utgjøre en markant forskjell for globale utslipp fra sektoren. For å gjøre dette vil FME MarTrans fokusere på fire hovedutfordringer:
• Miljøvennlig drivstoff er dyrt, og tilgangen knapp. Dermed må forbruket reduseres drastisk gjennom energieffektiv frakt.
• For å kunne bruke de nye energibærerne på en sikker og effektiv måte, må energisystemene om bord videreutvikles.
• Å gjøre grønt drivstoff tilgjengelig krever utvikling av forsyningskjeder og ny havneinfrastruktur.
• En bærekraftig omstilling krever at ny teknologi støttes med kunnskap om forretningsmodeller, miljøpåvirkning, regelverk og energisystemintegrasjon.
- Vi er veldig glade for å ha GCMD ombord som fullverdig partner i FME MarTrans, sier Trond Vikan Johnsen, senterdirektør i SINTEF Ocean.
-GCMD og MarTrans adresserer de samme utfordringene, med komplementære perspektiver og type aktiviteter. Deling av kunnskap og koordinering av handlinger vil gjøre begge sentrene enda mer effektive, sier Johnsen.
GCMD avkarboniserer den maritime sektoren gjennom piloter og forsøk
GCMD har siden etableringen i 2021 støttet avkarboniseringen av den maritime industrien gjennom piloter og forsøk.
De oppnådde nylig en betydelig milepæl ved å gjennomføre ammoniakkoverføringer som simulerte bunkringsoperasjoner i Pilbararegionen i Australia. Det forsøket vil bidra til å klargjøre økosystemet for bruk av ammoniakk som et marint drivstoff når ammoniakkdrevne fartøyer blir tilgjengelige.
GCMD utforsker også en serie piloter for å skalere bruken av energieffektivitetsteknologier (EET) i frakt gjennom Pay-As-You-Save (PAYS), en tredjeparts ytelsesbasert finansieringsmodell som deler risiko og belønning med interessenter som allerede er distribuert i andre sektorer.
PAYS utnytter åpen datadeling, slik at interessenter kan verifisere drivstoffbesparelser og tilskrive dem spesifikke teknologier. Å åpne koblingen mellom ytelse og finansiering bør stimulere til bruk av EET-er og akselerere maritim avkarbonisering.
I tillegg til å adressere adopsjonsbarrierer for ammoniakk som marint drivstoff og EET-er, jobber GCMD også med initiativer for å låse opp karbonverdikjeden og utvikle et forsikringsrammeverk for drop-in grønt drivstoff.
Om FME MarTrans
Fra begynnelsen av 2025 vil FME MarTrans-senteret holde stø kurs mot grønn skipsfart.
Partnere:
Research institutions: SINTEF Ocean, SINTEF Energy, SINTEF Industry, SINTEF Ålesund, NTNU, NHH, UiT, Chalmers (SE), DTU (DK), VTT (FI), IIASA (AUT), NTUA (GRE).
Industry and public partners: Amon Maritime, AQS, Bergen Engines, Brunvoll, Corvus, DNV, Eitzen Rederi, Elinett, Fjord Base, Fjuel, Frøy, Gard, Gasnor, GC Rieber Shipping, Global Centre for Maritime Decarbonisation, Glocal green, GreenH, Grieg Star, HAV Group, Havila Shipping, Hydrogenious LOHC Maritime, Hyds, Höegh Autoliners, Island Offshore, Jotun, K.G. Jebsen Skipsrederi, Klaveness, Kongsberg, Kristiansand Havn, Miljødirektoratet, Moen Marin, Maritime and Port Authorities of Singapore, Narvik Havn, Navtor, North Sea Container Line, Norske Havner, Oslo Havn, Plug, Rederiforbundet, SFL Corp, Sirius Design & Integration, Sjøfartsdirektoratet, Skarv Shipping Solutions, Solvang, Teco2030, Trondheim Havn, Trøndelag fylkeskommune, Ulmatec Pyro, Ulstein, Utkilen, Vard Group, Yara Marine, Østensjø Rederi.