Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO) har satt som mål at maritim sektor skal redusere næringens klimagassutslipp til netto null innen 2050. Den store mengden last som fraktes over verdenshavene krever store mengder drivstoff, hovedsakelig fossile drivstoff.
SINTEF deltar i et nytt EU-finansiert innovasjonsprosjekt som, gjennom banebrytende arbeid innenfor bærekraftige energiløsninger for skipsfarten, vil bidra til en klimanøytral skipsfart. Prosjektet startet i januar 2024 og involverer en rekke europeiske selskaper og forskningsinstitusjoner.
Fremdrift med hydrogen
Prosjektet skal bygge om et bulkskip til å seile på klimanøytrale drivstoff og grønn energi. En sentral del av prosjektet er installasjon av et nytt drivstoffsystem som vil omfatte konvertering av ammoniakk og grønn metanol til hydrogen. Drivstoffet vil deretter generere elektrisitet gjennom brenselcelleteknologi. I tillegg vil en del av energien som trengs for å produsere hydrogenet, bli produsert ved hjelp av fornybar energi, og da spesielt solenergi.
– SINTEF spiller en viktig rolle i utviklingen og implementeringen av en storskala hybrid drivlinje som bruker biodrivstoff og brenselceller kombinert med batterier. Ved å bruke digitale verktøy som vi har utviklet i tidligere prosjekter, vil vi jobbe med å forbedre designet for systemet og analysere dets effektivitet ved å bruke modellene våre, sier forsker Yash Raka.
Prosjektet vil utforske bruken av e-fuels, som ammoniakk og grønn metanol, og utvikle innovative teknologier for å erstatte eksisterende drivstoffsystemer. Dette inkluderer å bytte ut hjelpemotorer med et nytt drivstoffsystem som kjører på e-fuels.
– Alt i alt er prosjektet veldig visjonært, og kan bli en grønn «game changer» for skipsfarten i fremtiden, sier Kjartan Due Nielsen, innovasjonssjef i det islandske ingeniørselskapet Verkís, som leder prosjektet.