Til hovedinnhold
Norsk English

Sykkel eller elsparkesykkel - hva er helseeffektene

SINTEF-forskere måler helseeffektene av å gå, sykle og kjøre elsparkesykkel til jobb. Det gir Statens vegvesen et bedre beslutningsgrunnlag når de utvikler transportsystemet.
Slik gjennomføres pilotforsøket om helseeffekter av sykling til jobb.

Slik gjennomføres pilotforsøket om helseeffekter av sykling til jobb.

Gjennom utformingen av veisystemet kan Statens vegvesen legge til rette for fysisk aktivitet og god folkehelse. De trenger derfor kunnskap om alle transportformene, og nå har de bedt SINTEF om å undersøke helseeffekter ved sykkel, gange og elsparkesykkel.  

De er spesielt nysgjerrige på hvordan bruk av elsparkesykler påvirker folkehelsa, for det fins det lite forskning på. 

Vi vet fra før at en tur på elsparkesykkel i mange tilfeller erstatter gange eller sykkel. I dette forsøket skal vi derfor finne ut om de som kjører elsparkesykkel til jobb, likevel får nok fysisk aktivitet i løpet av en dag, sier prosjektleder Hampus Karlsson.

Registrerer aktivitetsnivået gjennom tre døgn 

Forskerne har vervet om lag førti personer til å delta i prosjektet. Kriteriet er at de går, sykler (på elsykkel eller vanlig sykkel) eller kjører elsparkesykkel til og fra jobb.

Deltakerne får festet sensorer på brystet, som måler hjertefrekvens, og et akselerometer på låret, som registrerer aktivitetsnivået. Så logges data fra sensorene gjennom tre dager, det forteller forskerne hvor aktive deltakerne er, og hva de gjør utenom reisene til og fra jobb. 

I første omgang er dette et pilotprosjekt for å se hvor godt målemetodene virker. Hvis dataene blir gode, kan forsøket oppskaleres med mange flere deltakere, sier Karlsson.

Kontaktperson