Til hovedinnhold
Norsk English

Utredning av CO2-infrastruktur i Nord-Norge muliggjøres av CLIMIT-støtte

Foto: Anette Mathisen, SINTEF
Et nytt samarbeidsprosjekt skal se på løsninger for CO2-transport og -lagring for å få fortgang på CCUS-satsning i nord. Nå har prosjektet fått bevilget offentlig støtte.

I prosjektet «CO2 logistikk Nord-Norge», ledet av SINTEF Industri, SINTEF Helgeland, Bellona og Pharos Advisors, samles en rekke industribedrifter, lager- og transportaktører og industriparker for å se på best mulige transportløsninger for CO2 – både på land og til havs.  Dette skal bidra til å få fortgang på CCUS-satsingen i nord.

Karbonfangst- og lagring er helt nødvendig for å redusere utslipp og sikre industri i Nord-Norge, og i dette prosjektet skal vi finne ut hvordan dette kan gjøres best mulig, sier Eivind Berstad i Bellona.

Vil bidra til raskere beslutninger om CO2 fangst i Nord

Klimagassutslippene fra landbasert industri i Norge var på 10.8 millioner tonn i 2023, som utgjør om lag 15 prosent av nasjonale klimautslipp (kilde: Miljødirektoratet). Av disse utslippene kom omtrent to millioner tonn fra prosessindustri og forbrenningsanlegg i Nord-Norge. For å nå målet om halvering av utslipp fra industrien innen 2030 er CO2-fangst og -lagring avgjørende. Da er det nødvendig med infrastruktur for å frakte og lagre CO2, samtidig som det investeres i anlegg for CO2- fangst.

«CO2 logistikk Nord-Norge» har nå fått bevilget offentlig støtte fra CLIMIT-ordningen, som er et nasjonalt forsknings- og utviklingsprogram for å fremme velfungerende og kostnadseffektive klimaløsninger. I tillegg har prosjektet fått støtte av Troms Fylkeskommune og det søkes om midler fra Nordland fylkeskommune.

Med den gledelige beslutningen om støtte fra CLIMIT, er prosjektet, sammen med bidrag fra industrien og fylkene i Nord-Norge, nå sikret finansiering, sier prosjektleder Ragnhild Skagestad i SINTEF.

Kostnadseffektive løsninger for CO2 transport og lagring

Prosjektet er en videreføring av prosjektet CO2 Hub Nord, som har evaluert potensialet for CO2-fangst i industrien. Med erfaringer fra prosjektgruppen, og innspill fra en rekke aktører, skal det nye prosjektet identifisere og redegjøre for kostnadseffektive logistikkløsninger for CO2-transport og -lagring. I tillegg til Northern Lights, som ble ferdigstilt i september, er det flere nye områder og lisenser for CO2-lagring langs kysten i sør til Finnmark i nord som skal vurderes. Videre skal CO2-volumer og kapasitetsanalyser, samt CO2-kvalitet vurderes.

 I prosjektet skal kostnadseffektive løsninger for CO2 transport og lagring identifiseres for å redusere de samlede kostandene for industrien, forteller Geir Vollsæter i Pharos Advisors som i fjor tok initiativ for å få prosjektet etablert. 

Utforsk fagområdene

Kontaktperson