Pilotlinjen er utviklet med tre hovedformål:
-
En arena der industriaktører kan teste og utvikle industri 4.0/5.0-konsepter
-
En demonstrator for studenter og beslutningstakere
-
En fullverdig produksjonslinje for småskala produksjon
Med disse målene for øyet har Intek Engineering levert en fleksibel produksjonslinje for batteripakking som bl.a. inkluderer lasersveising, fire industriroboter, samt både digital og fysisk infrastruktur som legger til rette for en konfigurerbar og modulær tilnærming til produksjon. Pilotlinjen som er utviklet gjennom BatNet-prosjektet inngår i test og kompetansesenteret Factor 47 og gjøres tilgjengelig gjennom Norsk Katapult og MTNC (Manufacturing Technology Norwegian Catapult).
Foto: Katrine Alexandra Leirmo Heiberg.
Produksjonssystemet er bygget for pakking av battericeller til batteripakker som videre kan benyttes i ulike stasjonære og mobile applikasjoner. Nordic Batteries har gjennom BatNet utviklet sine produkter, prosesser, og egen virksomhet for å bidra til batteriverdikjeden i Norge. Bedriften vil bruke Factor 47 til småskala produksjon og testing før det bygges gigafabrikk basert på prosjektresultatene.
"Vi trenger nye innovative produksjonsløsninger"
Det var tidligere statsminister Erna Solberg som fikk æren av å klippe snoren på den nye produksjonslinjen. Blant de mer enn 70 deltagerne var også ordfører i Kongsberg Line Spiten, samt flere viktige aktører i lokale myndigheter og industri. I tillegg til taler og snorklipping, fikk deltagerne en gjennomgang av pilotlinjen, samt fremvisninger og diskusjoner med flere av prosjektdeltakerne.
BatNet-prosjektet er en del av første generasjon Grønn Plattform med oppstart våren 2022. Prosjektet mottar støtte fra Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Siva, og har et totalbudsjett på 135 MNOK. SINTEF bidrar i flere deler av prosjektet med kunnskap og kompetanse spesielt innen industri 4.0/5.0, digitalisering, nullfeilsproduksjon og bærekraft. Prosjektet avsluttes i juni 2025.