Dagens batteripakker gir en rekkevidde på kun 2 % av det som kan forventes med fossil drift. Samtidig vil energipriser og krav til utslippskutt fortsette å øke fremover. Kan det allikevel finnes store muligheter i batteridrift av havbruksfartøy?
- I dag vurderes batterielektrisk drift som eneste realistiske løsning for å oppnå nullutslipp fra servicefartøy i havbruk raskt. Samtidig er det ingen enkel jobb å drifte servicefartøy på batteri. Hovedutfordringene ved å gå fra fossil til batterielektrisk drift av servicefartøy er begrensninger i rekkevidde og tilgjengelighet på ladepunkt med nødvendig kapasitet. Det må dermed tenkes nytt rundt operasjon av fartøyene, sier senior prosjektleder Eivind Lona, hos SINTEF Ocean.
Sammen med båt og teknologileverandør Moen Marin og de største servicebåtrederiene i havbruksnæringen, skal SINTEF se på energiforbruket i disse båtene. En at måtene prosjektet skal hente inn data på, er å gjøre slik mange strømleverandører tilbyr sine strømkunder på land: koble en sender i sikringsskapet som gir oversikt over hva som bruker energi og hvor mye til enhver tid.
Med disse dataene skal det utvikles et verktøy for bedre planlegging av båtenes drift, og hvordan de kan øke andelen av energien som kommer fra strøm. Forskningsprosjektet vil også se på hvordan ladeinfrastruktur, lagringskapasitet, rekkeviddeforlengere og mobile ladeløsninger best kan utnyttes for å redusere dieselforbruket.
- Vi har levert over 80 elektriske båter til havbruk, og dette konsortiet sitter med enorm samlet erfaring, forskning og domenekunnskap på batteri, båt og lading som gjør oss godt i stand til å jobbe med problemstillingene, sier Mariell Ulla Toven, CBDO og sjef for forretningsutvikling hos Moen Marin.
Det er forventet at servicefartøy kan komme opp i 50 % elektrisk drift, og lokalitetsfartøy kan gå over til helelektrisk drift. Samtidig er det et potensiale for energieffektivisering av drift og operasjon på anslagsvis 10-20 % basert på forbedret ruteplanlegging. Totalt kan dette medføre kutt i klimagassutslipp på rundt 52 500 tonn CO2-ekvivalenter årlig fra prosjektpartnerne alene. Dieselforbruket kan kuttes med 16 millioner liter per år (tilsvarer ca. 150 millioner kr i dagens dieselpriser).
- I tillegg til utslippskutt gir mer batteridrift også mindre lokal forurensning og støy. Dette bidrar til økt komfort for personell om bord og er gunstig der havner, landbaser og oppdrettsanlegg ligger i nærheten av boligbebyggelse, legger Lona til.
Prosjektet BatHav (Batteri i Havbruksflåten) ledes av SINTEF Ocean, og finansieres av Norges Forskningsråds Innovasjonsprosjekt i næringslivet-program.
Prosjektpartnere:
- Moen Marin (prosjekteier)
- NTE
- Abyss
- AQS AS
- Frøy
- Bjørøya
- FSV Group
- SINTEF Ocean (prosjektleder)
- SINTEF Energi
- NTNU Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse