Til hovedinnhold
Norsk English

Forhindrer rørbrudd under CO₂-transport

Forsker Svend Tollak Munkejord (SINTEF) viser frem testanlegget DEPRESS, som ligger på et tak på Gløshaugen i Trondheim. Foto:  Mona Sprenger
Forsker Svend Tollak Munkejord (SINTEF) viser frem testanlegget DEPRESS, som ligger på et tak på Gløshaugen i Trondheim. Foto: Mona Sprenger
Visste du at CO₂ er en gass som oppfører seg spesielt? Det er en utfordring for rørene når klimagassen skal transporteres.

Løpende brudd (running-ductile fracture, RDF) er en utfordring for transport av alle gasser, men spesielt for CO2-rørtransport under høyt trykk. Årsaken er at «gammel kunnskap» ikke gjelder for CO2, som oppfører seg annerledes.

Et problem er sprekkdannelser i rørene. Slike sprekker kan utvide seg langs røret i begge retninger. I verste fall kan røret sprekke opp på langs over hundrevis av meter, noe som kan føre til store og farlige lekkasjer.

Kutter kostnader

Det nye verktøyet kan ifølge SINTEF kutte kostnader og støtte implementeringen av CCS:

– I praksis er dette et regneprogram som gir ingeniører rask tilbakemelding i designprosessen. Det hjelper dem med å oppnå sikre og kostnadseffektive løsninger, for eksempel ved å velge rett stålkvalitet, sier Svend Tollak Munkejord, sjefforsker i SINTEF. Det er et viktig fremskritt for realisering av CCS i stor skala.

For øyeblikket er verktøyet tilgjengelig for alle partnere i NCCS-forskningssenteret, men det skal videreutvikles og lanseres som en åpen versjon gjennom COREu i løpet av 2025.

Utforsk fagområdene

Kontaktperson