En nøkkelfaktor i denne avkarboniseringsprosessen er rask utvidelse av lavkarbon energikilder og energilagring.
For å støtte denne overgangen må skipenes kraftsystemer integrere høyytelseskomponenter og beskyttelsesenheter – særlig DC-DC-omformere og DC-bryterutstyr – på en mer effektiv måte. Mens flere fartøy allerede har tatt i bruk DC-baserte primærnett, har deres sekundærnett stort sett forblitt lik tradisjonelle AC-baserte løsninger.
Dette prosjektet representerer en betydelig mulighet til å låse opp nye funksjoner og egenskaper i sekundære DC-nett, som forbedrer både sikkerhet og driftseffektivitet på skip. Ved å integrere disse avanserte komponentene med eksisterende kraftomformere og beskyttelsestiltak i primærnettet, kan risikoen for strømbrudd som følge av feil reduseres, noe som forbedrer den totale påliteligheten til kraftforsyningen.
Prosjektet ble offisielt startet i Brussel den 18. februar, og vi vil snart dele oppdateringer om fremgangen.
SINTEF Energiforskning leder to oppgaver og en arbeidspakke. "Vi vil ha hovedansvaret for å designe beskyttelsessystemet om bord på fartøyet for demonstrasjonen og for å teste energistyringssystemet numerisk," sier sjefsforsker Salvatore d’Arco.
Prosjektet vil fremme elektrifiseringen av maritim transport med en helhetlig DC-basert arkitektur, inkludert sekundærnettet som forsyner hotellast. Det vil utvikles kraftomformere med bredbåndskomponenter, smarte beskyttelsesenheter og energistyringssystemer for bedre total effektivitet.

Prsjektpartnere:
- University of Birmingham
- Blixt Tech
- Commissariat a l’Energie Atomique et aux Energies Alternatives
- Compagnie du Ponant
- Deif
- Deif Wind Power Technology Austria
- Flanders Make
- Infineon Technologies Austra
- Jan De Nul
- KAI Kompetenzzentrum Automobil - und Industrieelektronik
- Rina Germany
- Sintef Energi