Til hovedinnhold
Norsk English

Ofotbanen og Malmbanan blir internasjonal testarena for jernbaneteknologi

Malmtogene som kjører på Ofotbanen, er i dag de tyngste togene som trafikkerer på det norske jernbanenettet. Foto: G. Rúnar Gudmundsson/LKAB
Sammen med industrien skal forskere utvikle, teste og implementere løsninger for de mest ekstreme driftsutfordringene.

Ofotbanen og Malmbanan er kritiske transportkorridorer for Europa. Med en kombinasjon av høy last, ekstreme klimatiske forhold og grenseoverskridende logistikk, er dette det ideelle stedet for å utvikle fremtidens jernbaneteknologi.

– Ett års testing på disse linjene kan tilsvare hele ti års testing i Sør-Europa. Dette er en milepæl for norsk-svensk jernbaneforskning, og vil kunne få betydning både nasjonalt og internasjonalt, sier forskningsleder Rune Nilsen i SINTEF Narvik.

Svensk-norsk samarbeid for å løse felles utfordringer

Satsingen er et samarbeid mellom offentlige og private aktører fra Norge og Sverige, med Bane Nor, UiT – Norges arktiske universitet, SINTEF Narvik, JVTC (Luleå Railway Research Center), Luleå tekniske universitet, Trafikverket og Jernbanedirektoratet i spissen.

– Vi vil bygge videre på det gode samarbeidet med svenskene for å løse felles utfordringer på norsk og internasjonal jernbane, sier Nilsen.

Konseptet er imidlertid ikke helt nytt; Bane NOR og Trafikverket har brukt strekningen som testarena i flere tiår. Det som er nytt, er den betydelige utvidelsen av konseptet, hvor man skal bygge på tidligere erfaringer for å gjøre testarenaen internasjonalt tilgjengelig.

Initiativet vil muliggjøre:

  • Testing av infrastruktur og rullende materiell under tøffe klimatiske forhold
  • Utvikling av robuste løsninger for tungtransport og ekstreme værforhold
  • Forskning på vedlikehold, driftsstabilitet og digitalisering
  • Internasjonalt samarbeid for bærekraftig transport og innovasjon

Skal kunne anvendes globalt

Initiativet er en del av Europe’s Rail Joint Undertaking (EU-Rail), hvor Trafikverket og Bane NOR spiller nøkkelroller. Samarbeidet legger grunnlaget for innovasjon som kan anvendes globalt – fra Europa til Arktis og videre.

– Dette er en flott mulighet for industrien, akademia og jernbanesektoren til å forme fremtidens jernbanetransport. Vi ser frem til å samarbeide med flere interessenter og ønsker velkommen til et testmiljø i verdensklasse, sier Nilsen.

12. juni arrangeres kick-off for testarenaen i Narvik. Registrer deg her hvis du vil holde deg oppdatert på dette.

Kontaktperson