Til hovedinnhold
Norsk English

Reduserer støyforurensning fra skip

Hurtigruten skip i en fjord.
Hurtigruten Expeditions' cruiseskip Roald Amundsen vil være ett av de fem fullskala demonstrasjonsfartøyene. Foto: HX Hurtigruten Expeditions
EU Horizon-prosjektet LOWNOISER, på 6,3 millioner euro, skal arbeide for å beskytte marine økosystemer mot støyforurensning under vann fra skip. SINTEF Ocean leder to av arbeidspakkene.

- Vårt hovedbidrag vil være å utføre modellskalaeksperimenter i kavitasjonstunnelen for å verifisere effektiviteten av ulike støydempingstiltak, inkludert bruk av luftsmøring, og å gi valideringsdata for de analytiske og numeriske modellene som vil bli utviklet i prosjektet, sier Dr. Kourosh Koushan, principal investigator (PI) for SINTEF Ocean og innovasjonsleder for LOWNOISER-prosjektet. Dr. Luca Savio leder det tekniske arbeidet ved SINTEF Ocean.

Luftsmøring er når luftbobler injiseres langs undersiden av et skip for å redusere friksjon, og dermed også redusere drivstofforbruk.

Støyforurensning under vann er en trussel mot marine økosystemer som forstyrrer essensiell kommunikasjon, navigasjon og reproduksjon hos marine arter. EUs Marine Strategic Framework Directive krever at 80 % av habitatstørrelsene for bestemte arter skal beskyttes mot skadelige støynivåer, og LOWNOISER vil adressere deler av denne utfordringen.

Hurtigruten Expeditions’ cruiseskip Roald Amundsen vil være ett av de fem fullskala demonstrasjonsfartøyene.

De andre delene av prosjektet fokuserer på:

  • Lavstøy vinkelgir og motorfester: design for å minimere vibrasjoner og strukturell støy fra motorer og propeller;
  • Ombord overvåkingssystemer: spore og justere skipets støyutslipp i sanntid; og
  • Distribuert akustisk sensing (DAS): bruke fiberoptiske kabler for å overvåke undervannsstøy i travle marine områder uten å forstyrre det marine miljøet.

Hovedmålet med LOWNOISER er å lage verktøy og retningslinjer for å forme internasjonale standarder for reduksjon av undervannsstøy. Disse retningslinjene kan hjelpe skipsbyggere, utstyrsleverandører og myndigheter med å ta i bruk bærekraftige praksiser og oppfylle nye miljømål.

LOWNOISER er finansiert gjennom EU Horizon-programmets grant agreement 101192302.

Gruppebilde av forskere med gule vester foran en blå motor
LOWNOISER-konsortiet på besøk hos partner Bergen Engines. Foto: Maritime CleanTech.

 

Utforsk fagområdene

Kontaktpersoner