Til hovedinnhold
Norsk English

SKARV skal gjøre vindturbiner mer fuglevennlige

Fugl med vindturbiner i bakgrunnen.
Forskningsprosjektet SKARV, ledet av SINTEF Energi, ble i går offisielt startet. Målet er å redusere kollisjoner mellom fugler og vindturbiner samtidig som kraftproduksjonen opprettholdes. Prosjektet er en spin-off fra FME NorthWind og vil vare fra 2024 til 2027.

Utbygging av vindkraft er avgjørende for å nå netto nullutslipp, men må skje på en måte som begrenser skade på dyrelivet. Kollisjoner mellom fugler og vindturbiner er en godt dokumentert miljøutfordring som påvirker både biologisk mangfold og samfunnets aksept for vindkraft. I tillegg bidrar risikoen for kollisjoner til økte driftskostnader gjennom miljøovervåking og konsekvensutredninger.

SKARV-prosjektet tar sikte på å løse denne utfordringen ved å utvikle et aktivt kontrollsystem som kan forutsi fuglers flyvebaner og justere turbinhastigheten for å redusere risikoen for kollisjoner. I motsetning til andre avbøtende tiltak, som midlertidig nedstenging av turbiner, er målet å forhindre kollisjoner uten vesentlig innvirkning på kraftproduksjonen.

Roel May (NINA) og Paula Bastos Garcia Rosa (SINTEF)
Roel May (NINA) og Paula Bastos Garcia Rosa (SINTEF)

 

Forskerne vil utvikle og teste systemets gjennomførbarhet og vurdere fordelene for ulike fuglearter. Prosjektet er et samarbeid mellom SINTEF Energi, Norsk institutt for naturforskning (NINA), Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Equinor og TotalEnergies. Det finansieres av Norges forskningsråd og industripartnerne. I tillegg bidrar FME NorthWind, Danmarks Tekniske Universitet (DTU), ABB, Norwegian Offshore Wind, Siemens Gamesa Renewable Energy og Spoor som assosierte partnere, og tilfører prosjektet ytterligere bransjeperspektiv.

"Vi er glade for å få muligheten til å utvikle SKARV-konseptet og samarbeide med partnerne om en løsning som balanserer fornybar energi og naturvern," sier prosjektleder Paula Bastos Garcia Rosa

Utforsk fagområdene

Kontaktperson