Studien er en del av det EU-finansierte Horizon Europe prosjektet OpenMod4Africa, som har som mål å støtte afrikanske land i overgangen til elektrisk mobilitet, redusere klimagassutslipp og minske avhengighet av importert drivstoff som er kostbart. OpenMod4Africa koordineres av SINTEF, mens studien ble gjennomført av den sveitsiske forskningsorganisasjonen EPFL.
Forskerne utviklet et innovativt planleggingsrammeverk skreddersydd for afrikanske byer, der tilgang til mobilitetsdata ofte er begrenset. Som case-studie analyserte de Addis Abeba i Etiopia og simulerte de daglige bevegelsene og ladebehovene til 100 000 elektriske kjøretøy. Resultatene gir konkrete anbefalinger for hvordan afrikanske byer kan håndtere overgangen til elektrisk transport.
Analysen viser at plasseringen av ladestasjoner har stor innvirkning på etterspørsel for strøm. Lading på offentlige steder, som arbeidsplasser eller kjøpesentre, kan bidra til å fordele etterspørselen utover dagen noe som reduserer belastningen på strømnettet. I tillegg kan solenergi integreres med ladestasjonene, slik at byer som Addis Abeba kan dekke opptil 80 % av det daglige ladebehovet med fornybar energi som er produsert lokalt.
– OpenMod4Africa gir beslutningstakere og byplanleggere et nyttig verktøy for å ta kunnskapsbaserte valg om bærekraftig urban mobilitet, sier prosjektkoordinator Ingeborg Graabak fra SINTEF. Hun trekker frem den store overføringsverdien i at prosjektets funn og metoder kan tilpasses andre afrikanske byer og dermed bidra til renere og mer tilgjengelig transport over hele kontinentet.
Utover elektrifiseringen av transport, skal OpenMod4Africa også utvikle åpne og tilgjengelige analyseverktøy for å støtte planleggingen av bærekraftige, pålitelige og kostnadseffektive energisystemer i afrikanske land.
Den fullstendige studien er publisert som et vitenskapelig pre-print som kan leses her: A modelling framework to support the electrification of private transport in African cities: a case study of Addis Ababa.