Til hovedinnhold
Norsk English

Åpnet verdensledende maritimt forskningssenter

Stein Ove Erikstad, NTNU, Ole Erik Almlid, NHO, Alexandra Bech Gjørv, SINTEF og Trond Johnsen, SINTEF Ocean
Stein Ove Erikstad, NTNU, Ole Erik Almlid, NHO, Alexandra Bech Gjørv, SINTEF og Trond Johnsen, SINTEF Ocean. Foto: Henriette Louise Krogness
Bærekraftig skipsfart og økt verdiskapning i norsk industri er målene for ett av verdens største maritime forskningssenter. 60 av prosjektets partnere møttes i Trondheim under den offisielle oppstarten.

- Dette er en drøm som går i oppfyllelse. Å samle den maritime klyngen i jobben mot vårt felles mål, det er stort, sa konsernsjef i SINTEF, Alexandra Bech Gjørv.

Hun var godt fornøyd da hun åpnet senteret sammen med administrerende direktør i NHO, Ole Erik Almlid, onsdag 6. februar.

- I dette senteret ser vi kombinasjonen av en næring med behov for omstilling, kunnskap som bidrar til grønn omstilling og samtidig gir økt konkurransekraft for norsk maritim næring, sa Almlid.

Den norske maritime næringen omsetter for over 600 milliarder og har rundt 300 milliarder i eksportinntekter årlig, og er med det Norges nest største eksportnæring etter olje og gass.

Ved forskningssenteret FME MarTrans skal partnere fra maritim industri og forskningsmiljø i de neste åtte årene jobbe sammen for at næringen skal komme nærmere målet om nullutslipp innen 2050. Men, det er store utfordringer sektoren står overfor.

Skal løse fire hovedutfordringer

Maritim transport er effektiv, men står allikevel for ni prosent av Norges klimagassutslipp og 12 prosent av globale transportutslipp. Skal vi klare å eliminere utslippene fra skipene må vi løse fire hovedutfordringer uttalte Senterdirektør Trond Johnsen i sin åpningstale.

- Energiforbruket må drastisk reduseres, grønne og sikre energisystemer om bord må utvikles, pålitelig og kostnadseffektiv forsyning av grønne drivstoff må sikres, og vi må sørge for at alt skjer på en økonomisk og miljømessig bærekraftig måte, sa Johnsen. 

Forskningsaktiviteten i senteret vil fokusere på disse temaene. I tillegg skal senteret stimulere innovasjon og opptak av nye løsninger gjennom industridrevne demoprosjekter. Nye kandidater med fremtidsrettet kompetanse skal også utdannes.

Tilbyr utdanning

- Senteret vil utdanne rundt 100 kandidater på master og Phd- nivå. Disse vil tidlig kobles med industripartnerne for å sørge for så relevant kompetansespissing som mulig, sa professor Stein Ove Erikstad fra NTNU som koordinerer den akademiske delen av senteret.

Under åpningsarrangementet snakket flere av partnerne om hvordan de rigger seg for en grønnere maritim bransje. Batterier, ammoniakk, hydrogen, biodrivstoff, seil, luftsmøring og AI-navigasjon er noe av det som ble diskutert fra scenekanten. Og selv om ikke alle går for samme løsning, har alle et fokus på å styrke konkurranseevnen. Det trenger vi i tiden vi nå er inne i.

Konkurransekraft

9. september i fjor la tidligere europeisk sentralbanksjef, Mario Draghi frem en høynivårapport om europeisk konkurransekraft, med et særlig fokus på hvordan Europa kan styrke sin globale posisjon i møte med økende konkurranse og geopolitiske utfordringer.

Almlid i NHO ser på FME MarTrans som et viktig verktøy for å sette ytterligere fart i dekarboniseringen av maritim sektor, og kombinere dette med økt konkurranseevne. 

- Skal vi bli karbonnøytrale i 2050 trenger vi mer av næringsrettet innovasjon og forskning. Dette er en stor dag og jeg gratulerer så mye, sa NHO-leder Almlid før han og SINTEFs konsernsjef klippet den røde snoren og erklærte senteret for åpnet. 

FME Maritime Energy Transition (MarTrans) er finansiert av Forskningsrådet og de industrielle partnerne, og har et budsjett på over 300 millioner kroner.

gruppebilde av deltakerne
Godt oppmøte fra partnerne da FME MarTrans ble offisielt åpnet. Foto: Henriette Louise Krogness

Partnere

FoU-institusjoner: SINTEF Ocean, SINTEF Energi, SINTEF Industri, SINTEF Nordvest, NTNU, NHH, UiT, Chalmers (SE), DTU (DK), VTT (FI), IIASA (AUT), NTUA (GRE).

Industri og offentlig sektor: Amon Maritime, AQS, Bergen Engines, Brunvoll, Corvus, DNV, Eitzen Rederi, Elinett, Fjord Base, Fjuel, Frøy, Gard, GC Rieber Shipping, Global Centre for Maritime Decarbonisation, Glocal green, GreenH, Grieg Star, HAV Group, Havila Shipping, Hydrogenious LOHC Maritime, HD Hyundai Europe R&D Centre, HYDS, Höegh Autoliners, Island Offshore, Jotun, K.G. Jebsen Skipsrederi, Klaveness, Kongsberg, Kristiansand Havn, Miljødirektoratet, Moen Marin, Manta Marine Technologies, Molgas Energy, Narvik Havn, Navtor, North Sea Container Line, Norske Havner, Oslo Havn, Plug, Rederiforbundet, SFL Corp, Sirius Design & Integration, Sjøfartsdirektoratet, Skarv Shipping Solutions, Skuld, Solvang, Trondheim Havn, Trøndelag fylkeskommune, Ulmatec Pyro, Ulstein, Utkilen, Vard Group.

 

Kontaktpersoner