Geiranger er en populær attraksjon, og tiltrekker seg hver sommer horder av turister fra inn- og utland. Dette fører til trengsel, røyk og forurensing. Forskningsprosjektet SUSTRANS jobber nå med ulike problemstillinger og vil utvikle metoder for å vurdere transportsystemer knyttet til turisttransport i området.
– Turistene kommer hovedsakelig til Geiranger i motorvogner og cruiseskip. Vi skal blant annet se på ulike transporttiltak, hvordan hvert tiltak påvirker turister, turistnæringen og miljø, hvordan turistene opplever å være i området og om de er villig til å endre sin reiseatferd, sier SINTEF-forsker Sahar Babri.
Prosjektet, som er finansiert av Forskningsrådet, er et samarbeid mellom NTNU, SINTEF, Høgskolen i Volda og universitetet i Bonn.
SUSTRANS er delt opp i flere arbeids»pakker». SINTEF er ansvarlig for landtransportdelen. Høgskolen i Volda og universitetet i Bonn ser på turistopplevelser, turistnæringen og lokale krefter. Mens NTNU har ansvaret for prosjektledelse, transport på sjø, samt å samle alle dataene i prosjektet og ha en helhetlig beslutningsramme hvor forskerne ser på alle effektene samlet.
Prosjektet ble startet opp i 2017. Til nå er det samlet inn data og gjennomført en spørreundersøkelse blant turistene.
– Fremover skal vi analysere dataene og lage en enkel modell hvor vi sier noe om hvordan turistene opplever trengsel, natur, forurensing og røyk i området med fremtidige tiltak og hvilke tiltak som vil være naturlig å ty til. Målet er å gjøre Geiranger til en enda flottere og mer miljøvennlig turistattraksjon i fremtiden, sier Babri.