Innovative anskaffelser søker å øke samskaping i nettverk (mellom leverandører, innkjøpere, ansatte, ledere og innbyggere), mer forankring av innovasjon hos ledelsen, og bedre risikohåndtering gjennom erfaringsdeling i og på tvers av virksomhetene. Hovedutfordringen er at innovative prosesser per i dag er ressurskrevende, krever fysisk oppmøte på dialog- og samskapingsaktiviteter, foregår isolert i enkeltvirksomheter, og mangler verktøystøtte. Målet med prosjektet er å støtte innovasjonsprosessene i innovative anskaffelser og øke innovasjonsgraden i anskaffelser. Slik vil prosjektet støtte innovasjon i offentlig sektor.
Mål:
Prosjektet vil ta fram digital metode (forbedrede prosesser ved anvendelse av digital teknologi) som styrker innovative anskaffelser på følgende måte:
- Økt samskaping i nettverk: samhandlings-verktøy for å identifisere og inkludere relevante aktører (ansatte, brukere, leverandører, gründere), samt gjøre det brukervennlig og motiverende å engasjere seg i dialog om ideer, mål, behov og løsningsforslag.
- Økt ledelsesforankring: prosess-støtte verktøy for å støtte forankring av anskaffelsens mål I virksomhetenes strategier, samt støtte til å utforme og følge opp mål i anskaffelsen.
- Bedre risikohåndtering: verktøy for datafangst i innovative anskaffelser som støtter søk, data-analyse og deling av data som kan informere i og på tvers av virksomheter. Informasjon på tvers av anskaffelser gjør risiko mer håndterbar.
Aktiviteter:
- Forstå behov for nye løsninger gjennom case studier
- Prøve ut digital verktøystøtte
- Evaluere bruk av verktøy
Partnere i prosjektet:
- Trøndelag Fylkeskommune
- Trondheim kommune
-
Værnesregionen v/Stjørdal kommune
-
Leverandørutviklingsprogrammet
-
NTNU
- SINTEF
Prosjektet er et NFR FORKOMMUNE prosjekt.