Kartlegging av matsvinn fra norsk dagligvare
I dette forprosjektet skal matsvinnet hos norsk dagligvare kartlegges for å synliggjøre effektive tiltak og vurdere muligheter for å løfte anvendelsen fra biogass og forbrenning til fôr.
I dette forprosjektet skal matsvinnet hos norsk dagligvare kartlegges for å synliggjøre effektive tiltak og vurdere muligheter for å løfte anvendelsen fra biogass og forbrenning til fôr.
FME ZeMe utvikler den nødvendige kunnskapen og teknologiene for at den norske metallurgiske industrien skal kunne oppnå klimanøytralitet innen 2050.
InterPlay jobber for en helhetlig og langsiktig planlegging av energisystemet slik at det blir mulig både å nå klimamålene og målene om bevaring av natur og artsmangfold.
Integrering av natur- og arealhensyn i plan- og beslutningsprosesser
RenewHydro skal utvikle kunnskap og løsninger slik at fleksibel vannkraft kan støtte realisering av energiomstillingen og nå nasjonale energi-, klima- og naturmål.
SecurEL legger til rette for et sikkert, motstandsdyktig og bærekraftig strømnett som sørger for god forsyningssikkerhet og sikrer veien mot et samfunn med netto null klimagassutslipp.
Selektiv avl har vist seg å være et lovende verktøy for å øke fekunditet hos hoppekreps. I SEQOP skal SINTEF, NOFIMA og CFEED undersøke om selektivt avlede Acartia tonsa også viser genetiske endringer.
Formidling til barn og unge om hvordan industrielle sidestrømmer kan omdannes til næringsrikt fôr ved hjelp av lavtrofiske organismer, og på denne måten være til nytte for samfunnet i stedet for å forurense naturen.
LiPe-prosjektet jobber med nye isolasjonsvæsker til krafttransformatorer som kan være tryggere, mer bærekraftige og gi bedre kjøling.
Kvalifiseringsprosjektet skal utvikle ny kunnskap om hvordan droner bør inkluderes som et verktøy i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Målet for FUSE er å utvikle kunnskap og metoder for energieffektive og trygge skipsoperasjoner ved å kombinere KI og skips hydrodynamikk som muliggjør raske utslippsreduksjoner fra den globale flåten gjennom neste generasjons ruteoptimalisering.
Formålet med forskningsprosjektet er å fremskaffe ny kunnskap om hvordan barn opplever å bo i midlertidighet utenfor foreldrehjemmet etter en omsorgsovertakelse — på kort og lang sikt.
Energisystemene for de industrielle prosessene og transportsystemene i havner blir i stadig større grad mer komplekse og gjensidig avhengige.
Interorganisatoriske operasjoner kan medføre økt risiko for helse og sikkerhet for sjøfolk som jobber på servicefartøy. Intersikk skal finne tiltak som bedrer deres arbeidsforhold.
Hovedmålet med prosjektet er å dokumentere og kvantifisere effekten av Blue Lice sin forebyggende teknologi mot lusepåslag over en hel produksjonssyklus i sjø.
I Mecalo prosjektet skal hydrogen brukes til å konvertere CO2-utslipp fra metallproduksjon til en råvare som kan returneres til verdikjeden. Slik kan produksjon av de kritiske råvarene silisium og mangan gjøres CO2-nøytralt, og uten fossilt kull og...
reSail vil fremme vindassistert fremdrift ved å forbedre forståelsen av vindforholdene som vindassisterte fremdriftssystemer (WAPS) vil utsettes for.
Prosjektet skal lage kunnskap og kommersielt grunnlag for biologisk og økonomisk bærekraft gjennom en sidestrøm basert på salt lakseslam.
Målet for MIKROFÔR er å kunne ta i bruk kiselalger som råvare i laksefôr ved å bidra med dokumentasjon av kiselalger sin effekt på ernæring, helse og kvalitet hos laksefisk.
Ambisjonen til DIALOG-prosjektet er å muliggjøre effektiv og trygg bruk av kunstig intelligens (KI) i kontekst av luftfartskontroll. Prosjektet skal identifisere og utvikle nye former for menneske-KI-samspill med fokus på flygeledernes rolle.
Prosjektet skal utvikle ny kunnskap om hvordan iverksette etterspørselsdrevet produksjon fra digitale varelagre i sirkulære verdikjeder for offshore og andre maritime næringer.